Er is werk aan de winkel voor de gemeenten Heerhugowaard en Langedijk. In de enquête mobiliteit zijn de wegen en fiets- en voetverbindingen in beide gemeenten beloond met gemiddeld een ruime voldoende (6,4) en verkeerssituatie in de eigen buurt voldoet maar net (5,6). De enquête werd ingevuld door bijna 10 procent van alle huishoudens, iets waar wethouders Monique Stam van en Nils Langedijk erg blij mee zijn. Voor een representatief beeld was 5 procent nodig.

Het zwaartepunt van de deelnemers in Heerhugowaard ligt in de Bomen-/ Recreatiewijk en De Draai (ieder 9 procent). De meeste Langedijker respondenten komen uit Broek op Langedijk (32 procent), gevolgd door Zuid-Scharwoude (24 procent). Voor vervoer in de stad wordt de fiets, al dan niet elektrisch, het vaakst gebruikt (Langedijk 46 procent, Heerhugowaard 43 procent), gevolgd door de auto (ongeveer 33 procent). Rond 20 procent van de verplaatsingen binnen Heerhugowaard geschiedt met de benenwagen, in Langedijk ruim 16 procent.

In Heerhugowaard kregen de voetpaden en oversteekplaatsen een 6,5 gemiddeld, fietsverbindingen een 7,4, autowegen een 6,7 en het openbaar vervoer een 6,1. In Langedijk verdienden de wandelverbindingen een 5,7 gemiddeld, de fietsverbindingen een 7,0, de autowegen een 6,1 en het OV een 5,4. Er werden ook cijfers gegeven voor fietsenstallingen en parkeervoorzieningen.

Elke respondent kon drie aandachtspunten geven per soort verplaatsing (wandelend, per fiets, auto of openbaar vervoer). In totaal zijn 3.015 aandachtspunten aangekaart met een wijde spreiding van onderwerpen. Voor de verbetering van fietsroutes hebben beide gemeenten al een plan, andere punten worden los opgepakt of in de nog te vormen Omgevingsprogramma Mobiliteit voor de beide gemeenten. In Sint Pancras gaat gemeente Langedijk zeer binnenkort met bewoners in gesprek over oplossingen.

Het rapport is te downloaden op heerhugowaard.nl en gemeentelangedijk.nl.
Bekeken: 2136x