De NS gaat haar oude rijdende materieel pas eind 2016 vervangen of aanvullen. Daarbij verslechtert de dienstregeling van en naar Alkmaar: intercity’s verdwijnen, de reiziger moet vaker overstappen en de overstaptijden zijn minimaal. Bovendien moeten mensen die per bus via station Alkmaar reizen gaan omlopen via de traverse. Vooral van en naar omliggende dorpen met bussen die hooguit eens per half uur rijden, kan het met wat pech een lange trip worden.

En dan is er ook nog de Velsertunnel die bijna heel 2016 dicht is voor groot onderhoud. Waarschijnlijk zullen dus meer mensen de trein pakken.

De samenwerkende gemeenten in de regio Alkmaar hebben al in maart 2014 aangegeven dat de situatie op het spoor in de regio er niet beter op wordt. Het lijkt er nu op dat de NS besluit die de situatie verder te verslechteren. De fractie van BAS in Alkmaar spreekt haar zorgen uit tegenover haar college.

Willem Peters van BAS: “Alkmaar krijgt een prachtig nieuw station, maar de NS maakt het de treinreizigers vanuit de regio niet makkelijk. Wij willen dat het college zich maximaal inspant bij de NS om fatsoenlijk treinverkeer voor de regio te behouden. Bij een mooi station hoort natuurlijk goed en snel vervoer per trein”.

Pin It
Bekeken: 3280x
https://ee.itk.ac.id/data/