Spoorbruggen worden regelmatig aangereden of aangevaren. Telkens moet al het verkeer stilgelegd worden voor een veiligheidscontrole, die soms wel drie uur kan duren. Doorgaans blijkt er geen grote schade te zijn. Omdat de spoorbrug over de Westerweg (N242) in Heerhugowaard regelmatig wordt geraakt, koos ProRail deze uit voor een proef om onnodige stremmingen  te voorkomen. De spoorbrug blijkt veel vaker geraakt te worden dan bekend was.

ProRail legt voor de spoorbrug tussen Heerhugowaard en Alkmaar jaarlijks gemiddeld zeven aanrijdingen vast, maar sinds de installatie van het systeem begin februari, worden maandelijks een of twee aanrijdingen gedetecteerd. ProRail voert overleg met de provincie over het langs de weg plaatsen van systeem dat chauffeurs met te hoge voertuigen waarschuwt.

Het plaatsen van een goed systeem is een uitdaging. Treinen zorgen voor trillingen, maar ook storm en luchtverplaatsing door hoge voertuigen. Initieel zijn schoksensoren op de beschermingsbalken onder de brug geplaatst, samen met een camerasysteem dat privacy-proof de beelden van een (mogelijke) aanrijding vastlegt. Prorail wil nog twee soorten sensoren plaatsen. Het ene meet eventuele verschuiving of verdraaiing van de hele brug in zijn geheel, het andere verbuiging van de constructie en verplaatsing van de treinrails.

Alle data wordt verwerkt in het DataLab van ProRail, in combinatie met data over passerende treinen, zodat die niet voor vals alarm zorgen. In het DataLab worden algoritmes ontwikkeld die valse meldingen opsporen, de ernst van de aanrijding berekenen en op basis daarvan advies uitbrengen.
Pin It
Bekeken: 1323x
http://perizinan.bulelengkab.go.id/products/rahasia-slot-mahjong/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/maxwin-pg-soft/ https://e-starlitbang.tapinkab.go.id/mahjong-gampang-menang/ https://sisdata.unpak.ac.id/uploads/sgacor/ https://ee.itk.ac.id/data/